Podmiot badawczy objęty programem.


Przedmiot badań pedagogicznych jest przede wszystkim świadoma działalność pedagogiczna, a więc procesy wychowania, nauczania, samowychowania i uczenia się, ich cele, treści, przebieg, metody, środki, organizacja a także zjawiska zachodzące w zbiorowościach ludzkich, zależności między nimi. Przedmiot badań  zależy wg. T. Pilcha od tego jaki rodzaj badań przeprowadzamy. Przedmiot badań jest zadaniem, które mamy do wykonania. [1]
Do zbadania podmiotu badawczego, czyli odbiorców Naszego przewodnika posłużyliśmy się jedną z technik jaką jest ankieta.
Ankieta - Ankieta (z francuskiego erqüete – badanie, dochodzenie) to inaczej badanie zjawisk masowych na podstawie odpowiednio opracowanego kwestionariusza.
Ankieta jest metodą zdobywania informacji przez pytanie wybranych osób za pośrednictwem drukowanej listy pytań, zwanej kwestionariuszem.[2]
Ankietę można stosować jednorazowo, wysyłając kwestionariusz do badanych osób w celu udzielenia przez nie pisemnych odpowiedzi na pytania. Taka ankieta, zwana jednorazową, umożliwia zarejestrowanie opinii ludzi o jakimś zjawisku w danym momencie. Natomiast ankietę okresową stosuje się w regularnych odstępach czasu. Podpisana nazwiskiem jest ankietą imienną, a anonimowa jest ankietą bezimienną.[3]
M. Łobocki definiuje ankietę jako “arkusz z wydrukowanymi na nim pytaniami i wolnymi miejscami na wpisywanie odpowiedzi lub też z gotowymi odpowiedziami, spośród których osoby badane wybierają te, które uważają za prawidłowe”.[4] Ze względu na kategorie pytań wyróżniamy dwa rodzaje kwestionariuszy: kwestionariusz pytań otwartych i kwestionariusz pytań zamkniętych, skategoryzowanych.
Pytaniem otwartym lub wolnym nazywamy taką jego odmianę, w której odpowiadający nie jest skrępowany podanymi w kwestionariuszu możliwościami. Pytania zamknięte to nie tylko te, na które odpowiada się przez “tak”, “nie”, “nie wiem”. To również pytania zawierające różne możliwe warianty odpowiedzi do wyboru, na przykład: nigdy, rzadko, niekiedy, zawsze... .
            Podmiotem będą więc seniorzy z klubów seniora, klubów emerytów i rencistów. Również seniorzy z OPS–ów i DPS–ów:
1.         Akademia Inicjatyw Artystyczno-Edukacyjnych PRO SENIOR
2.         Klub Seniora "Złota Strzecha" w Barlinku
3.         Dom Pomocy Społecznej Trzcińsko Zdrój
4.         Dom Pomocy Społecznej Wałcz
5.         Dom Pomocy Społecznej "Dom Kombatanta" im. gen. Mieczysława Boruty-Spiechowicza
6.         Dom Pomocy Społecznej Dom Kombatanta i Pioniera Ziemi Szczecińskiej
7.         Dom Pomocy Społecznej w Darskowie
8.         Dom Pomocy Społecznej w Pyrzycach



[1] T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa, 1995,s. 22.
[2] W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1976, s. 158.
[3] W. Okoń, Słownik pedagogiczny, Warszawa 1975, s. 22.
[4] M. Łobocki, Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1967, s. 268

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.